Agust D

Mostră de înţelepciune:

„Pe mixtape-ul Agust D, artistul dezlănțuie MC-ul cel fioros din el, după ani de zile de captivitate în trupul de idol pop.

Micuțul o dă “fast and furious” și strâns pe beat, deși e cam greu să înțelegi ce spune acolo, pentru că o arde în coreeană. Doar așa când și când, mai slobozește câte o frântură de vers în engleză, o cutumă larg răspândită în cultura K-pop.”


Naştere:

  • Min Yoon-gi, 9 martie 1993, Daegu, Coreea de Sud

Încadrare stilistică:


Colţul criticului de artă:

Agust D reprezintă alter egoul mai hardcore al rapperului Suga, cunoscut în primul rând ca membru în BTS, cel mai popular grup K-pop din istorie. 

Dacă nu înțelegi la ce mă refer, înseamnă că ești un rockist bătrân/o rockistă bătrână care trăiește de zeci de ani sub o stâncă. Dar eu sunt băiat bun și te introduc puțin în temă.

BTS este un “boy band” sud-corean ce a înregistrat o ascensiune fulminantă în ultimii ani. Între 2018 și 2020, flăcăii au avut patru albume no. 1 la Billboard, depășind un record stabilit de Beatles cu jumătate de secol în urmă.

De asemenea, în vara lui 2019, cei de la BTS au devenit primii artiști non-anglofoni care au ținut un concert “sold out” pe Wembley. 

Succesul fabulos al BTS marchează practic apogeul fenomenului K-pop, după mai bine de un deceniu de când acesta și-a început expansiunea globală.

Am povestit mai pe larg despre industria muzicală sud-coreeană în articolul dedicat fetelor de la After School. Dă-i pe link dacă vrei să știi mai multe, pentru că eu tre’ să intru mai repede în subiectul articolului de față.

Suga (pe numele real Min Yoon-gi) și-a făcut debutul din fragedă adolescență, ca MC hip-hop pe scena underground din Daegu, orașul său natal. Pe vremea aia își zicea Gloss și începuse să îl preocupe intens și partea de producție muzicală.  

Avea doar vreo 19 ani, în 2012, când a obținut un job de producător în cadrul agenției Big Hit Entertainment, stârnind oprobiul tovarășilor săi din underground.

Industria K-pop se bazează pe astfel de agenții, care se ocupă de producție, training, management, distribuție și absolut orice alte activități legate de grupurile avute în custodie.

În acea perioadă, cei de la Big Hit lucrau intens la crearea BTS. Grupul a fost construit în jurul tânărului rapper RM, cooptat încă din 2010.

După un îndelung proces de recrutare, în trupă s-au adăugat încă șase membri, între care s-a numărat și junele Suga, deși acesta venise inițial să tragă de butoane.

Într-o primă fază, cei de la BTS o ardeau macho hip-hop, ca niște puțoi cordiți ce erau. Grupul s-a reorientat apoi, adoptând o imagine de băieți sensibili și delicați, ce practicau un stil ceva mai diversificat, cu influențe pop, dance, R&B și trap, altoite pe trunchiul primordial de hip-hop. 

În perioada timpurie, succesul BTS s-a limitat la Asia de est și sud-est. Au trecut niște ani buni, până când grupul a reușit să acapareze efectiv piața globală.

Multi-talentatul Suga a ajuns firește unul dintre marii răsfățați ai armatei de fani BTS. MC-ul a contribuit semnificativ la succesul formației și în ipostazele de songwriter și producător. 

Pe albumele BTS se găsesc și câteva bucăți solo ale lui Suga. Majoritatea sunt un fel de introuri rap cu caracter introspectiv, dar pe lângă acestea există și două cântece propriu-zise.

First Love (2016) merge în aceeași direcție a hip-hopului emoțional, în timp ce Trivia: Seesaw (2018), este o melodie veselă, de factură dance-pop.

În 2016, idolul K-pop le-a făcut o surpriză fanilor și a lansat un mixtape hip-hop, intitulat Agust D. Autointitulat de fapt, pentru că acesta a rămas de atunci aliasul artistului pentru escapadele sale în chip de solist rap.

Cică vine de la Suga ortografiat invers, în timp ce restul literelor sunt inițialele de la Daegu Town, tot în ordine inversă, cu t-ul lipit arbitrar de prima particulă a pseudonimului.

Pe mixtape-ul Agust D, artistul dezlănțuie MC-ul cel fioros din el, după ani de zile de captivitate în trupul de idol pop.

Micuțul o dă “fast and furious” și strâns pe beat, deși e cam greu să înțelegi ce spune acolo, pentru că o arde în coreeană. Doar așa, când și când, mai slobozește câte o frântură de vers în engleză, o cutumă larg răspândită în cultura K-pop.

Însă nu-i deloc complicat să rupi bariera de limbă. Pe YouTube găsești clipuri cu mai toate cântecele lui Agust D subtitrate în engleză, o altă practică uzuală în K-pop. 

Așa aflăm că MC-ul zice din greu despre propria sa existență, despre frământările lui sufletești și despre cât de tare a fost el că a reușit să se facă superstar. În general ifose de “rich kid”. 

Altfel, Agust D sună mai interesant decât mulți dintre MC-ii nord-americani codeinizați din noua generație. Producția se încadrează în spiritul epocii, cu influențe proeminente de trap, dar artistul dovedește că este familiarizat pe deplin și cu hip-hopul clasic.

Al treilea track, Give It To Me, îmbină beat-urile de trap cu niște rezonanțe din muzica tradițională coreeană, fapt ce-l ajută din greu să se distingă în peisaj. 

Mânia junelui MC se curmă abia la final, unde avem un cântec cât se poate de soft, So Far Away, în duet cu frumoasa de Suran. So Far Away s-ar fi potrivit foarte bine și în cadrul repertoriului BTS.

În anii care au urmat, Suga s-a cățărat pe cele mai înalte culmi ale succesului împreună cu ceilalți tovarăși din BTS. Și-a găsit însă timp și de colaborări cu alți artiști, ca producător, songwriter sau “featured rapper”.

A lucrat cu tinere starlete R&B, ca Suran, Heize sau IU, cu diva nord-americană Halsey (pe albumul Manic, din 2019), dar și cu veterani ai muzicii sud-coreene, precum baladista Lee So-ra și hip-hoperii Epik High.

Fanii așteptau nerăbdători o continuare pentru Agust D. Aceasta avea să se ivească în mai 2020, sub titlul D-2. 

Fiind disponibilă și pe platformele de streaming, D-2 a intrat imediat în chart-urile internaționale. În US a ajuns pe poziția no. 11, în timp ce în UK a urcat chiar mai sus, pe poziția no. 7. Clasările obținute de D-2 au fost sensibil mai înalte decât ale mixtape-urilor realizate de alți membri membri BTS, precum RM și J-Hope.

Potrivit lui Agust D, D-2 reprezintă “a documentation of myself as a 28-year old”. Cică unele piese ar fi fost create de artist în timp ce se afla în carantină, din cauza pandemiei de COVID-19.

Lansarea mixtape-ului a stârnit ceva controverse, pentru că track-ul What Do You Think? conținea un sample cu vocea lui Jim Jones, liderul celui mai mare cult suicidal din istorie.

Agust D și colaboratorii săi au declarat că nu știau de proveniența respectivului sample, așa că au refăcut piesa fără el.

Talentatul MC a păstrat destul de mult din înverșunarea mixtape-ului de debut, dar a lăsat mai mult spațiu pentru melodie, introducând în program o serie de faze “sing-rap”, în maniera lui Drake. Între acestea se află și Strange, înregistrată cu participarea lui RM, vechiul tovarăș din BTS.

Influențele coreene au revenit în forță odată cu single-ul Daechwita, inspirat masiv de un stil de muzică militărească din patria solistului.

Daechwita a fost înzestrat cu un videoclip măreț, ce împrumută intriga filmului istoric Masquerade. Acțiunea este plasată în secolul al XVII-lea, în vremea dinastiei Joseon.  Videoclipul a strâns 25 milioane de vizualizări în doar 24 de ore de la lansare.

Urmând modelul predecesorului, D-2 se încheie într-o notă sentimentală, cu Agust D avându-l de această dată ca invitat pe Kim Jong-wan, solistul trupei Nell, un fel de Coldplay sud-coreean.

Agust D se află acum sus de tot pe creasta valului și sunt curios cât se va menține acolo. Ar fi interesant de văzut cum va evolua cariera lui, mai ales dacă BTS se va sparge la un moment dat, cum îi șade bine oricărui “boy band”.

Update 1:

La finele lui 2021, Suga a băgat un duet virtual cu răposatul Juice Wrld, la piesa Girl of My Dreams. Aceasta a fost no. 29 în Billboard Hot 100, no. 3 în US Hot Hip-Hop/R&B și no. 3 în chart-ul național din Noua Zeelandă.

Girl of My Dreams e un pop-trap smiorcăit, într-o notă caracteristică pentru ambii interpreți.

Update 2:

Suga a lucrat apoi și cu Psy, “the Gangnam Style guy”, pentru single-ul That That, un hit internațional în primăvara lui 2022. Băiatul de la BTS a făcut producția și niște rime pentru confratele lui mai puriu.

Curând după asta, cariera BTS a fost pusă pe “hold”, cu scopul declarat ca membrii grupului să aibă mai mult timp pentru proiectele solo.

Drept urmare, Suga a reînviat personajul Agust D, care s-a întors pe piață în aprilie 2023, cu al treilea opus, denumit D-Day. Spre deosebire de realizările precedente, apărute sub formă de mixtape, D-Day a fost ridicat la rangul de album.

Agust D își adâncește introspecțiile pe acest material, în care rimează și cântă despre marele concept de libertate, despre traumele trecutului sau despre frica de viitor. 

MC-ul sud-coreean combină stiluri mai noi sau mai vechi de hip-hop cu popul în formă pură, care-și găsește parcă mai mult spațiu decât pe mixtape-urile anterioare.

Piesa de titlu deschide albumul cu un mesaj motivațional, transmis însă pe un ton argățos, pe baza unui instrumental ce interferează clișeele trap și divagațiile unei chitare rockiste.

Pe Haegeum, Agust D se dă și mai periculos, tiradele lui de rap modern fiind intensificate de acordurile persistente ale unui instrument arhaic coreean cu două coarde. 

Acesta se cheamă haegeum, iar fanii internaționali s-au familiarizat cu el de la vechiul hit Daechwita. Termenul înseamnă în coreeană și eliberare, iar artistul îi exploatează dublul înțeles.

Potrivit Wikipedia, Agust D face o critică a capitalismului (“Slaves to capitalism, slaves to money, slaves to hatred and prejudice”), fapt ce mie îmi stârnește sentimente ambivalente când vine din partea unui puțoi cu zeci de milioane în cont.  

Huh?! îl are ca invitat pe J-Hope, un alt “BTS boy”. Cei doi idoli fac pe durii la modul steril, pe un fundal inspirat de moda drill

Amygdala se duce într-o zonă mai subtilă, cu variații melodice interesante pe scheletul ritmic de trap. Pe acest track cântat la greu cu autotune, solistul relatează despre cele mai dramatice momente din tânăra lui viață.

SDL introduce un “vibe” de hip-hop soul nouăzecist, menținut și de People Pt. 2, unde sing-rapperul beneficiază din plin de frazările dulci ale drăguței de IU. 

Polar Night revine la un ton mai hardcore, cu beat tradiționalist, boom bap, dar mi se pare una dintre cele mai slabe piese de pe disc.

Interlude: Dawn deschide secțiunea mai “artsy” de pe D-Day, cu un “mood” contemplativ indus de tânguirile chitarei și de un aranjament impozant de “faux strings”. 

Artistul a pregătit astfel terenul pentru Snooze, un rap melancolic, impulsionat de un sample de pian de la proaspăt răposatul Ryuichi Sakamoto și de crooning-ul lui Woosung, frontman-ul de la The Rose.

D-Day se termină optimist cu Life Goes On, un cântec pop 100%, cu ritm elementar și zdrăngăneală de chitară acustică.

Ajutat de afilierea cu BTS, D-Day a avut un succes fulminant la scară globală. A fost no. 2 în Billboard 200, în vreme ce la secțiunile Rap Albums și World Albums a ajuns no. 1. 

La fel s-a întâmplat și în chart-urile naționale din Coreea de Sud, Franța, Belgia sau Polonia, în timp ce în multe alte țări a pătruns în Top 3 sau măcar în Top 10. La britanici s-a oprit pe locul 41.

Agust D a intrat și în atenția criticii anglofone cu D-Day. NME, Rolling Stone sau Consequence l-au comentat elogios, cei dintâi acordându-i chiar fucking 5 stele. Ce să zic, albumul e simpatic, dar cronicarii cam exagerează tura asta cu poptimismul.  

Odată cu albumul a ieșit și un documentar, Suga: Road to D-Day, difuzat pe canalul Disney+. 

Câteva zile mai târziu, superstarul a plecat în primul lui turneu solo, Suga Agust D Tour, cu concerte programate în SUA, Indonezia, Japonia, Thailanda și acasă, în Coreea de Sud.


Referinţe bibliografice:

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.