Agnes

Mostră de înţelepciune:

„Cu beat-uri disco-house, “faux-strings” învolburate și refren previzibil, dar “catchy”, Release Me a cucerit chart-urile de-a lungul și de-a latul Europei (no. 3 în UK, no. 5 în Germania, no. 1 în Turcia și Ucraina, între multe alte clasări de Top 10).”


Naştere:

  •  Agnes Emilia Carlsson, 6 martie 1988, Vänersborg, Västra Götalands län, Suedia

Încadrare stilistică: 


Colţul criticului de artă:

Starletă în Suedia și “one-hit wonder” la nivel internațional, Agnes Carlsson și-a trăit perioada de apogeu la finalul deceniului trecut. Cel mai cunoscut cântec al său este Release Me, unul dintre marile succese europene ale anului 2009.

Micuța chanteuză s-a consacrat în 2005, când a câștigat concursul Idol, versiunea suedeză a celebrului Pop Idol. Pe vremea aia abia împlinise vârsta de șaptesprezece anișori.

Agnes și-a lansat albumul de debut, “self-titled”, în decembrie 2005, la vreo două săptămâni după marele triumf. În acel stadiu, frageda solistă era un fel de încrucișare între versiunile adolescentine ale lui Britney Spears și Kylie Minogue, cu ceva aspirații de negresă în glas.

De altfel modelele ei declarate erau Beyoncé, Whitney Houston și Janet Jackson, de nivelul cărora nu s-a apropiat niciodată, bineînțeles.

Despre muzica primului album sunt puține de zis. O colecție de pop-dance cliché, R&B surogat și balade obosite, ce reiterează comod standardele fixate de industria muzicală încă de pe la jumătatea anilor ‘80.

Drăguța de Agnes a rupt însă chart-urile suedeze. Albumul a ocupat poziția no. 1 și s-a ales cu bartai tripla certificare cu platină. A generat și un mare hit, Right Here, Right Now (My Heart Belongs to You), ajuns de asemenea no. 1.

Nimic altceva decât o baladă anostă, Celine Dion-escă, pe placul poporului normalău de pretutindeni.

Al doilea album, Stronger, a venit repede în 2006, dar nu-i cu nimic mai puternic, reproducând nonșalant stereotipurile predecesorului. Fanii suedezi au percutat destul de bine, ca dovadă că și Stronger a ajuns no. 1, cu amendamentul că s-a pricopsit doar cu o bucată de platină.

Single-ul Kick Back Relax, inspirat de eternul filon “eighties pop”/Hi-NRG, a ratat cu o singură lungime poziția supremă.

La începutul lui 2008, Agnes a lăsat concernul Sony BMG pentru Roxy Recordings, o companie mică și ambițioasă din Stockholm.

La câteva luni după mutare, a apărut și albumul no. 3, Dance Love Pop, realizat cu ajutorul songwriter-ului și producătorului Anders Hansson.

Solista a abandonat înclinațiile R&B în favoarea unui dance-pop exuberant, mai aliniat cu sonoritățile “clubish” din epocă. Dance Love Pop a lovit destul de slab în Suedia, unde nu a urcat mai sus de locul 5.

Însă al doilea extras pe single, Release Me, avea să aducă o turnură neașteptată în cariera lui Agnes, devenind un superhit estival în 2009.

Cu beat-uri disco-house, “faux-strings” învolburate și refren previzibil, dar “catchy”, Release Me a cucerit chart-urile de-a lungul și de-a latul Europei (no. 3 în UK, no. 5 în Germania, no. 1 în Turcia și Ucraina, între multe alte clasări de Top 10).

Melodia a prins și în State, unde a fost no. 1 la secțiunea dance din Billboard, sau în Australia, unde penetrat în Top 30. Suedezii în schimb nu s-au omorât atât de tare după ea, dacă e să ne luăm după faptul că nu a depășit poziția a 9-a în topul național.

Release Me s-a vândut în 900.000 de unități în lumea largă. Sensibil mai bine decât Dance Love Pop, care a atins cifra de 200.000, dintre care 50.000 în Franța și 40.000 în Suedia.

În 2010, micuța Agnes a obținut al doilea no. 1 pe plan intern, cu When You Tell the World You’re Mine, un duet mega-siporos cu hodorogul Björn Skifs. Cântecul a fost scris special pentru nunta Victoriei, prințesa moștenitoare a Suediei. Vomit!

S-a scurs o bună bucată de vreme până a apărut și al patrulea album al lui Agnes. Veritas (2012) se vrea un fel de “marker” al trecerii la maturitate. Chanteuza încearcă un electropop mai “classy”, în stilul compatrioatei Robyn și îi iese destul de bine.

Însă pe plan comercial n-a mers prea grozav. Impactul s-a cam limitat la țara natală, unde Veritas a urcat până pe locul 3 și a luat discul de aur.

În 2013 a apărut Collection, cea dintâi compilație din cariera lui Agnes, după care s-a lăsat o liniște prelungită.

Chiar dacă n-a mai scos niciun fel de muzică nouă, artista a rămas activă pe rețelele de socializare. De prin comentarii reiese că există destui fani care oftează după un “come-back”, deși așteptarea durează deja de peste un cincinal.

Update 1:

Madame Agnes a revenit în mai 2019, după vreo șase ani de tăcere, cu un “featuring” pe Tough Love, al doilea single postum al lui Avicii.

Chanteuza intonează de fapt un duet cu propriul soț, Vincent Pontare, mai cunoscut ca Vargas din Vargas & Lagola.

Update 2:

Două luni mai târziu, Agnes s-a întors cu Limelight/I Trance, primul single pe barba ei, după o lungă absență din piață.

Acesta a fost urmat de EP-ul Nothing Can Compare, în octombrie 2019. Starleta pare decisă să reia direcția electropop inaugurată acum șapte ani cu albumul Veritas.

Update 3:

La începutul lui 2020, Agnes a lansat single-ul Goodlife, o încrucișare între tendințele electropop recente și sound-ul disco-ish violonistic din epoca Release. Cântecul este scris în colaborare cu legenda pop-dance Cathy Dennis.

Update 4:

În ianuarie 2020, Agnes a participat la un spectacol în memoria lui Marie Fredriksson, desfășurat la Göteborg. Acolo a cântat It Must Have Been Love, în duet cu Per Gessle. 

Chanteuza a interpretat It Must Have Been Love și într-un concert “unplugged” al ei, ținut în vară, filmarea fiind disponibilă pe YouTube.

Agnes a scos un nou single, Fingers Crossed, în august 2020. Acesta prefigurează noul album al solistei, a cărui data rămâne incertă. Fingers Crossed este foarte dinamic și foarte “catchy”, chemându-te pe “dancefloor” de la primul beat.

Update 5:

Agnes a continuat să-și teasuiască fanii mai bine de un an, până când a scos al cincilea album al vieții, Magic Still Exists. Acesta a apărut practic la o distanță de un deceniu față de predecesorul său, fiind produs de tandemul Vargas & Lagola.

Potrivit artistei, Magic Still Exists reprezintă rezultatul definitiv al căutărilor sale existențiale, care au dus-o la crearea unui nou stil de muzică și viață, botezat “spiritual disco”. Conceptul este ilustrat și de coperta cam kitsch, pe gustul meu, a albumului.

Grafica și cele câteva interludii pretențioase și inutile sunt însă singurele puncte slabe ale lui Magic Still Exists, care în rest sună absolut magnific. The Guardian a mers până acolo încât l-a descris drept un “miracol pop”, iar eu rezonez pe deplin cu sintagma cronicarului.

Cu Magic Still Exists, Agnes aduce un splendid omagiu etosului electro-disco, de la fondatorii Donna Summer și Giorgio Moroder până la exponenți recenți ca Dua Lipa, Jessie Ware sau The Weekend, trecând prin intermediari precum Kylie Minogue, Daft Punk sau Robyn. 

Toate cele 7 cântece propriu-zise de pe album se disting printr-o forță și o consistență remarcabile. De Fingers Crossed am zis deja. 24 Hours, al doilea single, este un alt “banger” disco, ce nu s-ar face nicidecum de rușine într-un mix cu capodopere ale genului.

Extrasul numărul trei, Here Comes the Night, este momentul ABBA al solistei, cu trimitere la epoca The Visitors. 

Cel dintâi “deep cut”, XX alternează inspirat vocoderul și însuflețirea lui Agnes.

Love and Appreciation apelează la trucul întotdeauna de efect al mariajului profanator dintre disco și gospel.

O mare favorită a mea este Selfmade, cu interpreta care o emulează încântător pe Annie Lennox.

Magic Still Exists se încheie măreț cu piesa de titlu, o baladă de pian, cu rol de “showcase” pentru emoția profundă din glasul lui Agnes.

În ciuda calității excepționale, Magic Still Exists a avut un impact comercial foarte modest (no. 32 în Suedia), semn că dispariția prelungită din peisaj i-a cam dăunat divei la carieră.

Totuși, Agnes s-a ales cu patru nominalizări la ediția Grammis din 2022, pentru albumul anului, cel mai bun album pop, cel mai bun videoclip (24 Hours) și compozitorul anului. Să-i urăm succes.


Referinţe bibliografice:

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.