Jhené Aiko

Mostră de înţelepciune:

Trip-ul lui Jhené se lungește însă mult prea mult pentru ascultătorii non-groupie. Sunt 22 de track-uri întinse pe durata a aproape o oră și jumătate. De la un punct devine tot mai greu s-o urmărești pe chanteuză, mai ales că e puțin probabil să ai același dealer ca ea.”


Naştere: 

  • Jhené Aiko Efuru Chilombo, 16 martie 1988, Los Angeles, California, SUA

Încadrare stilistică: 


Colţul criticului de artă:

Seducătoarea Jhené Aiko se află între cele mai de succes chanteuze de R&B din anii 2010. Până în momentul de față, fata a cules nu mai puțin de patru intrări în Top Ten-ul de albume de la Billboard, fapt ce o califică fără dubii în categoria superstarurilor. 

Jhené face parte din primul val de exponenți ai R&B-ului alternativ, unul dintre cele mai importante trenduri din muzica afro-americană recentă. R&B-ul ăsta alternativ mai e poreclit și hipster R&B, emo R&B sau PBR&B

În plan muzical, R&B-ul alternativ se distinge prin asimilarea unor influențe inedite, de proveniență electro-experimentală sau indie pop. Pe partea lirică, corifeii genului tind să se arate mult mai senzitivi și mai vulnerabili decât obișnuiesc interpreții din mainstream-ul R&B, contaminați de bravadele de tip hip-hop. 

Aceste trăsături se reflectă pe deplin și în creația lui Jhené Aiko, o cantautoare ambițioasă, ce se exprimă în forme complexe, de natură conceptuală. Însă albumele ei s-au ales mai degrabă cu “mixed reviews”. Critica de fițe n-a răsfațat-o așa de mult ca pe alți confrați într-ale R&B-ului alternativ. 

Artista s-a născut în însoritul L.A., în anul de grație 1988. Numele ei întreg este Jhené Aiko Efuru Chilombo. Se trage dintr-o familie numeroasă și înstărită, fiind cea mică dintre cei cinci copii ai lui Karamo Chilombo și Christina Yamamoto. 

Ambii părinți au origini mixte. Taica Chilombo este un afro-american cu ceva gene nemțești, evreiești și amerindiene. Madame Yamamoto a rezultat, se pare, din încrucișarea unui japonez cu o hispano-americană. Acum înțelegi de ce arată Jhené cum arată.

Fata a debutat în showbiz de la frageda vârstă de 14 ani, când a avut o serie de apariții alături de boy band-ul B2K. În acele momente, Jhené se profila la orizont ca un fel de nouă Aaliyah.

În 2003 a scos cel dintâi single, No L.O.V.E., care ar fi trebuit să prefigureze albumul My Name Is Jhené.

Din motive nu prea clare, My Name Is Jhené n-a mai apărut niciodată pe piață. Cântăreața a declarat mai târziu că a preferat să-și reia studiile, în loc să-și continue carieră muzicală începută atât de precoce. 

Vreme de opt ani nu s-au mai auzit prea multe despre Jhené. Șansele sale de a deveni vedetă păreau compromise definitiv. 

Marele come-back s-a petrecut în 2011, când solista a lansat primul ei mixtape, botezat Sailing Soul(s). 

După cum se obișnuiește cu mixtape-urile, Sailing Soul(s) se pretinde un produs 100% independent. Însă lista de invitați abundă în superstaruri: Drake, Kanye West, Kendrick Lamar, Gucci Mane, Miguel.

Jhené și-a făcut relansarea ca o adevărată divă, amintind foarte puțin de nimfeta care gravita în jurul hăndrălăilor de la B2K. Varianta maturizată a cântăreței o evocă însă și mai mult pe Aaliyah, mai ales datorită inflexiunilor de miere din glasul său. 

Cea mai mare parte a pieselor de pe Sailing Soul(s) sunt produse de duoul Fisticuffs, cunoscut îndeosebi pentru colaborarea sa cu Miguel. Jhené se adapta tendințelor, îmbrățișând sonoritățile R&B-ului alternativ, așa cum ar fi făcut mai mult ca sigur și Aaliyah dacă mai era în viață.

Pe întregul mixtape predomină o atmosferă “chill”, cu synth-uri vaporoase și beat-uri molcome, fundalul perfect pentru chemările de sirenă ale lui Jhené. Muzica sună agreabil, fără să atingă cine știe ce momente de strălucire.

Există totuși câteva melodii care se disting în peisaj. Odată ar fi Hoe, unde Jhené se îngână cu crooner-ul Miguel, flirtul lor fiind perturbat de strofa dubiosului Gucci Mane. 

Apoi mai remarc și Sailing NOT Selling, cu un beat sexy latino mult mai atractiv decât Kanye West.

În fine, Popular, cea mai vioaie piesă de pe mixtape, surprinde cu accentele sale emo-electropop.

Sailing Soul(s) a stârnit un interes considerabil în jurul lui Jhené Aiko, despre care se spunea la începutul deceniului că ar fi “the next big thing” în muzica R&B.

În următorii ani, reputația solistei a continuat să crească și mulțumită unor featuring-uri pentru rapperi la modă, ca Ab-Soul, Schoolboy Q, Big Sean, Childish Gambino sau eternul Drake.

În cele din urmă, Jhené Aiko a semnat cu ARTium Recordings, un subsidiar al companiei Def Jam, păstorit de renumitul producător No I.D..

Primul material scos acolo a fost EP-ul Sail Out, în noiembrie 2013. Sail Out a avut parte de un succes considerabil, intrând pe locul 8 în Billboard 200 și pe 2 la secțiunea R&B. Cântăreța s-a ales și cu două nominalizări la Grammy de pe urma acestui EP.

Impactul puternic al lui Sail Out s-a datorat și faptului că s-a lansat în timp ce Jhené se afla în plin turneu ca “opening act” pentru Drake.

De producția marii majorități a EP-ului s-au ocupat aceiași Fisticuffs. Patru dintre cele șapte cântece au parte de “alocuțiunile” unor MCs vestiți: Vince Staples, Childish Gambino, Kendrick Lamar și Ab-Soul.

Sail Out stă sub semnul unui romantism sumbru, ce pare inspirat de epoca Love Deluxe a lui Sade. Preferințele mele înclină spre Stay Ready (What a Life) și The Worst, despre care cred că sunt cele mai intense și mai elaborate piese de pe întregul EP.

Interesant și track-ul final, Comfort Inn Ending, un “freestyle” în memoria lui Miyagi Chilombo, fratele solistei, care a murit de cancer în 2012. Golul lăsat de dispariția lui Miyagi avea să rămână un laitmotiv al creațiilor ulterioare ale lui Jhené. 

Mult mai destinsul Bed Peace face apologia futaiului și a drogangelii cu cânepă ziua în amiaza mare. Depravarea gingașei chanteuze beneficiază de un “endorsement” concludent din partea tovarășului Childish Gambino.

Triumful repurtat de Sail Out a intensificat așteptările pentru cel dintâi album al lui Jhené Aiko. Intitulat Souled Out, acesta a ieșit în cele din urmă la iveală în toamna lui 2014.

Souled Out a intrat direct pe a treia poziție în Billboard 200, în timp ce la secțiunea R&B/hip-hop a ajuns pe poziția no. 1. Jhené era confirmată astfel ca noua mare starletă a R&B-ului hipsteresc.  

Grosul albumului îi are ca producători pe No I.D. și pe Fisticuffs, dar există și câteva contribuții marcante ale lui Dot Da Genius, Thundercat, Clams Casino sau Key Wayne

Deși menține tonul detașat al creațiilor anterioare, producția tinde să fie ceva mai subtilă și mai variată, cu mai multe instrumente “autentice”. Se aud o mulțime de chitări electrice și acustice, care se întretaie cu synth-urile și efectele digitale, De asemenea, percuțiile sunt mai proeminente, iar peisajul sonor este completat de tot soiul coloraturi orchestrale.

Souled Out se dorește a fi un album conceptual, urmărind-o pe Jhené în drumul său spre dobândirea păcii interioare. Sufletul artistei înfruntă suferința pe două fronturi: cel al dorului de fratele răposat și cel al amorurilor eșuate. Însă eroina noastră este puternică, învață toate lecțiile, răpune toate dificultățile și răzbate într-un final spre lumină.

Spre deosebire de Sailing Soul(s) și Sail Out, pe Souled Out nu mai auzim cohorte de rapperi celebri. Cu excepții discrete, până aproape de finalul albumului povestea este rostită doar de glasul suav al lui Jhené.

Souled Oud rămâne cea mai solidă creație din catalogul cântăreței. Nivelul artistic se menține ridicat de la un capăt la altul, chiar dacă niciuna dintre piese nu se detașează categoric de restul. Să zicem că sunt câteva care se înalță cu un cap sau două deasupra celorlalte. 

Track-ul de deschidere, Limbo Limbo Limbo, stă sub semnul unei profunde dezolări, catalizatorul creativității tinerei muzicante. Urmează, W.A.Y.S. un tribut dulce-amar pentru răposatul frate Miyagi. 

To Love and To Die este o lamentație amoroasă, ce rafinează estetica “Sade meets Aaliyah” de pe Sail Out.

Spotless Mind sună cald, plăcut, învăluitor, revelând spiritul burghez-boem al artistei.

În a doua parte a albumului ni se arată și Eternal Sunshine, cu vocea lui Jhené scăldată în clinchete de pian, mângâieri de vioară și bătăi de inimă.

Între favoritele mele se află și The Pressure, o bucată sumbră, dar senzuală, ce-și trage seva din cel mai aprig R&B nouăzecist. 

Momentul iluminării se petrece odată cu penultima melodie, Promises, un duet gingaș al solistei cu fiica ei Namiko, născută în 2008, dintr-o relație cu cântărețul O’Ryan.

Souled Out se încheie cu freestyle-ul Pretty Bird, o invocare ritualică a sentimentului de speranță (îl știi, ăla care moare ultimul). Interesant că Jhené a încredințat sentința finală a întregului album legendarului Common, singurul rapper invitat la petrecere.

Souled Out s-a ales cu mai multe cronici laudative și cu includerea pe câteva liste de final de an. Publicația Hip-Hop DX l-a desemnat chiar cel mai bun album “non-hip-hop” al anului. The Guardian l-a plasat pe locul 19 în topul său pe 2014, în timp ce Vibe l-a văzut mult mai sus, pe poziția a șaptea.

Însă nu toată lumea a dat pe spate după primul “full-lenght” al lui Jhené. Spre exemplu AllMusic i-a acordat trei stele din cinci, iar rating-ul Pitchfork a fost de numai 6,5.

Ajunsă vedetă pe cont propriu, Jhené a continuat să bage și diverse featuring-uri. În 2014 a avut o reuniune cu Omarion, cel mai prolific dintre foștii B2K. Împreună cu acesta a înregistrat exuberanta melodie Post to Be, la care și-a mai dat concursul și Chris Brown.

Post to Be a ajuns pe poziția no. 13 în Billboard Hot 100, rămânând până în prezent cea mai înaltă clasare a lui Jhené în chart-ul respectiv. Dintre piesele proprii, cel mai bine s-a situat The Worst (no. 43). Asta și pentru că fata s-a concentrat mai mult pe producția de albume, așa cum fac de obicei artiștii cu pretenții.

În primăvara lui 2016, Jhené s-a măritat cu producătorul Dot Da Genius. Mariajul s-a terminat rapid, după numai câteva luni. 

Între timp solista s-a combinat cu un alt hăndrălău, faimosul rapper Big Sean, fostul iubit al lui Ariana Grande. Jhené și noul ei amorez au pus-o și de un grup muzical, pe care l-au botezat Twenty88

Cei doi înregistraseră deja câteva cântece împreună. Primul a fost single-ul Beware, din 2013, clasat pe poziția no. 38 în Billboard Hot 100. Ulterior, în 2015, Jhené a apărut ca invitată pe două dintre piesele lui Sean de pe albumul Dark Sky Paradise.     

Cu Twenty88 au trecut însă la un alt nivel. Duoul a realizat albumul de debut, self-titled, în primăvara lui 2016. Rapper-ul și chanteuza și-au propus să redea povestea unei relații, cu suișurile și coborâșurile de rigoare.

Albumul este cât se poate de succint, cu opt cântece cuprinse în aproximativ 30 de minute. Twenty88 se bazează pe o rețetă simplă. Protagoniștii își intonează pe rând părțile din poveste, fiecare în stilul caracteristic. Vocile lor ajung să se întretaie doar ici și colo, pe la refrene. 

În plan muzical, Twenty88 împletește sonoritățile pop-rap recente și R&B-ul alternativ cu ceva ecouri îndepărtate din soul-ul anilor ‘70. Dincolo de ineditul colaborării dintre cei doi, albumul se distinge cu greu în marea masă a producțiilor contemporane din zona R&B/hip-hop.

Fără să strălucească în plan artistic, Twenty88 a avut parte de o primire foarte bună din partea publicului. Ca dovadă, albumul a urcat până pe poziția a cincea în Billboard 200, în timp ce la secțiunea R&B/hip-hop a sărit direct pe prima treaptă.

Jhené Aiko s-a întors în septembrie 2017 cu Trip, cel de al doilea album solo din cariera sa. După cum reiese și din titlu, Trip redă trăirile induse muzicantei de consumul unui vast repertoriu drogangistic (cânepă, acid, ciuperci etc).

Bineînțeles, creatorea s-a aflat din nou sub imperiul lui Eros și Thanatos, atunci când a alunecat pe panta drogangelii în exces. La fel ca pe Souled Out, întreaga epopee se sfârșește fericit, cu un nou triumf spiritual al eroinei. 

Trip-ul lui Jhené se lungește însă mult prea mult pentru ascultătorii non-groupie. Sunt 22 de track-uri întinse pe durata a aproape o oră și jumătate. De la un punct devine tot mai greu s-o urmărești pe chanteuză, mai ales că e puțin probabil să ai același dealer ca ea. 

Prima parte a albumului se înfățișează destul de promițător. Track-ul 2, semi-acusticul Jukai, are un iz șarmant de folk psychedelic. 

Vine apoi While We’re Young, o bucată voluptoasă de factură smooth soul.  

OLLA (Only Lovers Left Alive) este practic o piesă Twenty88, care sună mult mai bine decât cele de pe albumul duoului. Ca muzicalitate se apropie de R&B-ul dansant al lui The Weeknd.

La poziția 7 se aude Sativa, o baladă cu influențe trap, interpretată de Jhené în duet cu nătărăul de Swae Lee (de la Rae Sremmurd). Cam asta ar fi ultima melodie interesantă de pe album. 

Dup-aia artista se afundă fără scăpare într-o monotonie prețioasă, cu puternic efect soporific, deși ea ne relatează despre cu totul altfel de stări pe acolo. În peisaj răsar și niște invitați insoliți, adică John Mayer, Kurupt, Brandy sau Mali Music, dar nici aceștia nu reușesc să mântuiască albumul de păcatul platitudinii absolute. 

Am tresărit doar pe la ceva faze mai “cringe”, cum ar fi zbieretele de la Bad Trip sau recitativele de șaman aspirant ale lui Dr. Chill (nimeni altul decât babacul muzicantei).

În aceeași categorie intră și noul duet cu Namiko, care într-un context mai adecvat ar fi fost cât se poate de înduioșător.

Criticii nu s-au arătat prea generoși cu Trip și de data asta sunt în asentimentul lor. Însă albumul a obținut clăsări cât se poate de bune, practic identice cu cele realizate de Twenty88 (no. 5 pop și no. 1 R&B).

Următorul eveniment major din viața lui Jhené Aiko a fost despărțirea de Big Sean, petrecută la finalul lui 2018. S-a speculat că single-ul Triggered, lansat în mai anul următor, ar fi un “diss” la adresa fostului iubit.

Spre finalul lui 2019, solista a scos None Of Your Concern, un alt single melancolic, ce conține un “featuring” cu însuși Big Sean.

Pentru 2020 așteptăm cel de al treilea album al lui Jhené, despre care n-avem încă prea multe indicii. Mai mult ca sigur artista își va menține o cotă decentă în showbiz și în următorul deceniu, dar mă îndoiesc că o să ajungă vreodată o a doua Beyoncé.

Update 1:

În ianuarie 2020, Jhené Aiko a lovit cu un nou single, denumit Pussy Fairy (OTW). Avem o bucată de porno R&B în toată regula, dotată cu un videoclip simplu și de bună calitate.

M-am oprit la două exemple din noua lirică a lui Jhené: “I hypnotize you with this pussy” și, de ce nu, “That dick make my soul smile”. Vestea și mai bună este că Pussy Fairy prefațează un nou album al cântăreței, ce va purta titlul Chilombo.

Update 2:

O mare amăgire a fost acest Pussy Fairy. Albumul Chilombo, lansat în martie 2020, sună cumplit de plictisitor, excedându-l la acest capitol până și pe predecesorul Trip. 

Bineînțeles, Chilombo se pretinde a fi un alt album conceptual, inspirat de data asta de trăirile artistei de după ruptura de Big Sean. Totul se învârte în jurul egoului nemăsurat al divei, care vrea din nou să ne impresioneze cu profundele ei înclinații artistice și spirituale. 

Să fim serioși, nu-i decât o fătucă bogată și răsfățată, cu talent mediu și fără prea multe lucruri de transmis. La acest al treilea “full lenght” din carieră, limitele sale au devenit mai evidente ca oricând.

The Guardian a găsit descrierea cea mai sugestivă pentru Chilombo: “one-note production”. Albumul se întinde pe durata a 63 de minute, ce par de-a dreptul interminabile. Nici măcar să extragi din el material pentru un EP mai acătări nu cred se poate.

Pussy Fairy rămâne singura piesă înzestrată cu un anumit farmec. Restul cântecelor se situează pe o scală de la banal la jalnic. 

Drept cel mai slab dintre cele mai slabe îl desemnez pe Lightning & Thunder, un duet cu altfel simpaticul John Legend, ce pângărește grav conceptul de baladă soul.

Așa trist și mediocru cum este, Chilombo s-a bucurat de un succes colosal, ajungând pe poziția secundă în Billboard 200, cea mai bună de până acum pentru Aiko.

La secțiunea R&B/hip-hop a fost deasemenea no. 2, în timp ce în UK s-a clasat pe locul 13, semnificativ mai bine decât albumele precedente ale cântăreței.


Referințe bibliografice:

Publicitate

3 gânduri despre „Jhené Aiko

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.