Air Liquide

Mostră de înţelepciune: 

„Revenind la Nephology – The New Religion, trag concluzia că albumul este o comoară ascunsă a muzicii electronice nouăzeciste. Mulțumită acestei creații stranii și fantasmatice, Air Liquide a dobândit un loc în galeria pionierilor muzicii techno ambietale, alături de barosani cum ar fi Aphex Twin, The Orb, Black Dog sau Biosphere.”


Locul de origine:

  • Köln, Nordrhein-Westfalen, Germania

Perioada de activitate:

  • 1991-2005, 2012-prezent

Încadrare stilistică:


Colţul criticului de artă:

Un duo german de muzică techno, întruchipare perfectă a scenei electronice underground din anii ‘90. Air Liquide a rămas departe de succesul unor confrați ca Orbital, Underworld, Moby sau Sven Väth, dar a lăsat în urmă o serie consistentă de înregistrări, ce ne oferă o perspectivă mai largă asupra efervescenței creative din acea epocă.

Air Liquide a luat ființă în 1991, din inițiativa lui Ingmar Koch (aka Dr. Walker) și a lui Cem Oral (aka Jammin’ Unit), doi tineri producători și ingineri de sunet din Köln.

Ca fapt divers, Koch este stră-strănepotul marelui Friedrich Engels (cel puțin așa zice Discogs). Cem Oral are și el origini interesante, taică-său fiind turc, iar maică-sa finlandeză.

Titulatura Air Liquide a fost împrumutată de la o faimoasă multinațională franțuzească din domeniul industriei chimice. O alegere neinspirată, numai dacă ne gândim la motoarele de căutare.

Duoul intra în scenă într-un moment în care fenomenul techno căpăta o amploare uriașă în Germania, deși, simt nevoia să precizez, nu nemții sunt cei care au inventat acest stil muzical, cum mai cred câte unii, în mod eronat.

Adevărații săi creatori sunt trei flăcăi afro-americani din zona Detroit-ului, supranumiți The Belleville Three. E adevărat, aceștia au fost puternic înrâuriți de Kraftwerk sau Giorgio Moroder, dar techno-ul propriu-zis a ajuns pe tărâm german la aproape un cincinal de la primele producții ale tripletei din Belleville.

Marile focare ale techno-ului german erau localizate în Berlin și Frankfurt pe Main, însă Koch, Oral și încă vreo trei-patru tovarăși inimoși au închegat o scenă mică, dar extrem de prolifică, în Köln-ul lor de baștină.

Curios că EP-ul de debut Air Liquide, lansat în 1992, se cheamă Neue Frankfurter Elektronik – Schule. Explicația ar fi că materialul a fost tras într-un studio din Frankfurt pe Main, unde flăcăii avuseseră nu știu ce aranjament profesional la vremea aia.

EP-ul a apărut la casa de discuri Blue, proaspăt întemeiată de membri Air Liquide, împreună cu încă un prieten, pe nume Jörg Burger (aka The Bionaut).

Chiar dacă au îmbrățișat cu maxim entuziasm sonoritățile electro-dansante proaspăt sosite de peste Atlantic, cei de la Air Liquide se revendicau pios și din tradiția experimental-psihedelică a muzicii krautrock.

Track-ul inaugural, Tanz der Lemminge II, este o trimitere metaforică către legendarii Amon Düül II și albumul lor Tanz der Lemminge, din 1971. Bine, Air Liquide n-are mai nimic de-a face cu stilul heavy-psych al comboului invocat. Tanz der Lemminge II este o repriză de techno, cu atmosferă eterică și pulsații subtile de motorik.

Îmbinarea de beat-uri importate din Detroit și cosmicării în stilul școlii berlineze este o trăsătură de bază a întregului EP, ce-l plasează printre mostrele timpurii de ambient techno.

La puțin timp după Neue Frankfurter Elektronik – Schule, duoul a mai scos un EP, botezat Liquid Air. De data asta flăcăii au dat-o la rupere, fuzionând elemente techno, acid house și proto-trance.

Pe parcursul lui 1993 au apărut primele două albume Air Liquide. Cel dintâi, “self-titled”, reunește marea majoritate a pieselor de pe cele două EP-uri, adăugându-le câteva bucăți inedite, cu o pronunțată tentă experimentală.

A urmat Nephology – The New Religion, scos inițial de Blue, în Germania, pentru ca apoi să fie publicat și în UK, via Rising High Records.

Nefologia este o ramură a meteorologiei care se ocupă cu studiul norilor, numai că prăjiți de la Air Liquide au transformat-o în cu totul altceva. Albumul constă în mare parte din bucăți ambientale extrem de tripante, unele fără beat-uri, altele cât se poate de dansante, mai ales dacă te-ai prăjit corespunzător.

În mixtura asta de ambient/kosmische și techno/house, duoul presară ici și colo și vibrații de dub sau ritmuri de hip-hop. Piesa Stratus Static, spre exemplu, reprezintă de fapt o variație pe tema Insane in the Brain, a celor de la Cypress Hill.

Melodia If There Was No Gravity se regăsește doar pe varianta de vinil a albumului, dar rămâne una dintre cele mai interesante creațiile din repertoriul Air Liquide. Pornind de la un biet “nursery rhyme”, flăcăii o dau într-un vast trip psihedelic, cu nuanțe subtile, de factură minimalistă.

Ca fapt divers, glasul suav de la If There Was No Gravity (și de la alte cântece Air Liquide din perioada aia) îi aparține lui Mary Susan Applegate, fosta iubită a lui Ingmar Koch, o nord-americancă rezidentă în Germania, de profesie textieră de muzică ușoară.

Applegate a scris versurile pentru The Power of Love și multe alte hituri europop sau eurodance. Dacă te întreabă cineva care-i legătura dintre Jennifer Rush, Celine Dion și Air Liquide, acuma știi cu certitudine răspunsul.

Revenind la Nephology – The New Religion, trag concluzia că albumul este o comoară ascunsă a muzicii electronice nouăzeciste. Mulțumită acestei creații stranii și fantasmatice, Air Liquide a dobândit un loc în galeria pionierilor muzicii techno ambietale, alături de barosani ca Aphex Twin, The Orb, Black Dog sau Biosphere.

Până sfârșitul lui 1993, duoul și-a găsit timp și pentru Mandragora, un nou EP, ferm orientat spre  “dancefloor”, străbătut cap-coadă de beat-uri bastarde de acid techno (adică techno combinat cu acid house).

În toamna lui 1994, Air Liquide a realizat dublul CD The Increased Difficulty of Concentration, de data asta prin intermediul Sm:)e Communications, subsidiarul electronic al Profile Records.

Durata materialului depăște semnificativ două ore, fiind cam dificil de audiat in integrum, dacă n-ai înghițit pilula care trebuie.

Volumul întâi hălăduiește pe tărâmuri ambiental-experimentale, culminând cu o suită delirantă, ce poartă titlul Robot War Symphony.

Al doilea volum este consacrat dansului, bineînțeles sub aceleași auspicii robotico-extraterestro-drongagiste.

Între piesele de pe The Increased Difficulty of Concentration se află și This Is Not a Mind Trip, un clasic târziu al epocii rave, creație emblematică a duoului Air Liquide. Înregistrarea a fost realizată live, la ediția din 1994 a celebrei Love Parade.

A urmat un an nemaipomenit de fecund pentru cuplul Dr. Walker-Jammin’ Unit, care a slobozit pe piață patru noi albume, până să se termine cu 1995.

Dublul CD Abuse Your Illusions a ieșit la celebra casă de discuri Harvest Records, fostul bastion al muzicii prog-rock. Programul cuprinde o serie de track-uri noi și remixuri ale unor teme deja consacrate.

Cam aceeași rețetă, dar și o parte din repertoriu, sunt reutilizate pe Red și Black, o pereche de CD-uri scoase de Sm:)e Communications, sau pe Sonic Weather Machine, un material apărut la Rising High. Acestea trei vin însă și cu un element inedit: diverse extrase live, din gig-uri susținute în cluburi din New York și München sau la Love Parade.

Și apropo de gig-uri, dacă-ți închipui că Air Liquide sunt niște d-ăia care dau play la CD-uri pe scenă, te înșeli amarnic. Flăcăii își cărau după ei tot echipamentul cu care produceau muzica în studio, îngropându-se între synth-uri analoge și digitale, samplere, mașini de ritm și alte device-uri.

Pe lângă cele patru albume menționate, în gloriosul an în 1995 Air Liquide a lansat și câteva EP-uri de interes pentru colecționarii împătimiți.

Stroboplastics este o suită hipnotică, cu faze de techno, house și electro-funk. Live in New York City. 1994 redă mai multe fragmente dintr-un spectacol nord-american al duoului, iar Red and Black E.P. rezumă albumele Red și Black pe două discuri de 10-inch.

Air Liquide a luat apoi o mică pauză discografică, până în 1997, când s-a întors cu EP-ul Homicidal Diary, o nouă colecție de techno dubios.

În 1998, formația a lansat Uludag, o suită pe disc de vinil, ce cântă pe beat-uri frumusețea unui masiv muntos din vestul Anatoliei. În niciun caz nu se referă la celebra băutură râgâitoare Uludag Gazoz.

Anybody Home?, următorul “full lenght” Air Liquide, a ieșit la iveală în 1999, la Harvest Records. Duoul și-a schimbat serios sound-ul, adaptându-se din mers la noile trenduri din muzica dance.

Se simte amprenta stilului big beat, aflat pe atunci la apogeu, dar și a sonorităților deja clasicizate de extracție hip-hop sau electro-funk. Nu-i neapărat o capodoperă Anybody Home?, dar sună cât se poate de distractiv.

Doi ani mai târziu, duoul a revenit cu albumul X – The 10th Anniversary, care nu-i deloc nostalgic sau retrospectiv, după cum te-ar putea păcăli denumirea.

Air Liquide a explorat noi direcții stilistice, pe filierele downtempo/trip-hop, dancehall sau etno, ultima bineînțeles prin prisma rădăcinilor turcești ale lui Jammin’ Unit. Există însă destule momente în care duoul recurge la originile sale techno-ambientale, dintr-o perspectivă reîmprospătată, deși nu mai puțin stranie ca în trecut.

X marchează și reunirea cu madame Mary Susan Applegate, pe vreo două track-uri. La final avem și un remix după If There Was No Gravity, realizat de franco-germanii Stereo Total.

În 2002, Air Liquide a lansat încă un album, Music Is a Virus. Materialul sună chiar interesant, cu beat-uri tăioase, funky și tot felul de “samples” și efecte, ce îi dau o notă pronunțată de umor absurd.

Din perioada respectivă datează și compilația Best of Air Liquide 1991-2001, o bună introducere pentru cei care vor să pătrundă în universul muzical al duoului.

Albumul Let Your Ears Be the Receiver!, din 2004, s-a dovedit o altă surpriză plăcută pentru fanii celor doi artiști germani. Flăcăii de la Air Liquide s-au gândit să realizeze un material de factură house, după ani și ani în care acest stil a reprezentat doar o influență colaterală. Le-a ieșit bine, chiar foarte bine.

A urmat însă acel moment în care Jammin’ Unit și Dr. Walker au luat decizia să-și separe cărările artistice. S-a întâmplat cândva prin 2005.

Se acumulase probabil ceva oboseală, după atâția ani de activitate intensă. Și atenție, Air Liquide a reprezentat doar un nod, e drept cel esențial, din vasta rețea de proiecte muzicale ale lui Jammin’ Unit și Dr. Walker.

În anii 1990 și în prima parte a deceniului următor, cei doi au scos tone de alte discuri, în diverse formule și combinații.

O vreme, prin 1992-93, duoul avea obiceiul să scoată discuri de 12-inch și sub alte aliasuri, ca de exemplu Jammin’ Unit & Walker sau Madonna 303.

Tot de pe atunci, flăcăii s-au pus să facă și materiale solo. Dr. Walker a realizat o puzderie de EP-uri de-a lungul anilor, în timp ce Jammin’ Unit a înregistrat vreo trei albume cu tentă dub. Toate datează din perioada 1997-98.

Ambii muzicanți au făcut parte vremelnic dintr-o imensitate de alte formule, unele de duo, altele mai largi. Între cei cu care au lucrat în mod frecvent s-a aflat și Can Oral (aka Khan), fratele lui Cem Oral, la rândul său un producător apreciat de muzică techno.

Interesant că Ingmar Koch a înregistrat cu Can Oral mai mult decât frate-su. În total, cei doi au realizat patru albume sub titulatura Khan & Walker, înghesuite în perioada 1996-97.

Din vastul palmares al lui Dr. Walker, o semnificație aparte o are colaborarea cu legendarul artist krautrock Holger Czukay. Dublul CD Clash, din 1997, reunește o serie de duete improvizatorice, selectate din mai multe concerte desfășurate în Germania și SUA.

Încă din perioada pre-Air Liquide, Cem Oral obișnuia să se înhaite cu un flăcău pe nume Roger Cobernus. Între proiectele experimentale puse la cale alături de acesta s-au aflat Set Fatale, Ultrahigh, Restgeraeusch sau Zulutronic.

De asemenea, pe la finalul secolului, amicul Oral a fost membru în trioul UMO, împreună cu care a imprimat trei materiale “full lenght”.

Au existat și câteva prilejuri în care Jammin’ Unit sau Dr. Walker s-au implicat la pachet în anumite “side-projects”.

Spre exemplu, Electronic Dub era un soi de supergrup, ce-i punea față în față pe Air Liquide cu britanicii de la New London School of Electronics. Cvartertul a lăsat în urmă un singur album, autointitulat, ce datează din 1994.

O altă combinație în patru a fost German Electronic Foundation, cu Ingmar Koch, cei doi frați Oral și The Bionaut. German Electronic Foundation a debutat în 1994, cu un 12-inch. Opt ani mai târziu a urmat un album întreg, zis G.E.F. Vol. I. Al doilea volum se lasă încă așteptat.

Aidoma multor colegi de breaslă, Koch și Cem Oral sunt înzestrați și cu un pronunțat spirit antreprenorial. În primul rând, flăcăii și-au făcut o pasiune din fondarea de label-uri. În afară de amintitul Blue, li s-a mai datorat și apariția unor case de discuri ca Structure, Mille Plateaux, Pharma, DJ.Ungle Fever sau XXC3.

În 1993, Jammin’ Unit și-a deschis în Berlin un studio specializat pe masterizare audio, Jammin Masters, care a ajuns să fie frecventat de artiști și companii renumite, funcționând din plin și în momentul de față.

Dr. Walker are și el propriul club, Liquid Sky, localizat inițial în Köln, unde a ființat între 1996 și 2006. În 2012, Koch a relansat Liquid Sky la Berlin. Noua versiune a clubului s-a bucurat de un succes uriaș, devenind unul dintre cele mai cool și mai artsy locuri din metropola hipsterească numărul 1 a Europei.

Ineditul Liquid Sky constă din faptul că nu deține platane și CDJs, artiștii fiind încurajați să mixeze muzică cu ajutorul echipamentelor neconveționale: “shortwave radios, old Gameboys, custom-made synth modules and hacked home fitness trainers”.

În același an cu redeschiderea Liquid Sky s-a petrecut și reunirea Air Liquide. Flăcăii s-au limitat însă la gig-uri sporadice, fără să mai inunde piața cu șuvoaie de release-uri, cum făceau în vremurile de glorie.

Abia în 2018 au scos un material nou, EP-ul This Is a Mind Trip, bazat pe un remake al clasicului This Is Not a Mind Trip. Au și ei o vârstă acum, îmi imaginez că nu se mai pot tripa toată ziua, precum în tinerețile lor nouăzeciste.


Referințe bibliografice:

Publicitate

Un gând despre „Air Liquide

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.